A finommotorika

A finommotorika alatt általában a kézmozgások rendezettségét, ügyességét értjük. Azonban ennél sokkal többről van szó. Összehangolt, precíz, finom kéz-szem-száj mozgások adódnak össze a rendezett finommotorikához.

A gyermek 0-3 éves korában rohamosan fejlődik minden téren. Szokták mondani, hogy a nagymozgások a finommotorika alapja. Ami természetesen igaz, de a gyermek egy éves koráig nagyon sok finom mozgást is végez. Kezdve onnan, hogy megtanulja szemével követni a tárgyak mozgását, megfogni anya kezét, egészen odáig, hogy önállóan eszik kanállal, vagy óvodáskor végére beköti a cipőfűzőjét.

Ennek a fejlesztéséhez számtalan eszköz áll a szülők rendelkezésére ma. Én vallom, hogy a legegyszerűbb a legjobb és még műanyag szemetet se termelünk vele. A gyermeknek biztonságos helyet és szabad mozgást biztosítva az első életkorban érdeklődése szerint tud fejlődni a nagymozgása és a finommotorikája is. Egy éves korára így megtanulhat csippentő mozdulattal önállóan enni, tárgyakat belehelyezni egy nyílásba, tárgyakat egyik kezéből a másikba átrakni, elkezd egymásra pakolni tárgyakat, és marokra fogva a krétát rajzolni is próbálhat.

Mindennek a fejlesztéséhez és továbbfejlesztéséhez nem kell mást tennünk, mint lehetőségeket adni neki, hogy a számára megfelelő dolgokhoz hozzányúlhat, megfoghatja őket, tapasztalatot szerezhet róluk. Nem kell a direkt fejlesztés, de a megfelelő ingerek a környezetében nagyon fontosak. Fejleszthető a finommotorika építéssel, homokozással, sütitészta gyúrásával és még számtalan módon a mindennapokban.

Azonban sokrétű tapasztalást nyújtó, jelentős sikerélménnyel járó tevékenységek során egész másképp fejlődik mindez.

Ennek egyik lehetősége a gyurmázás, ami rendkívül jól erősíti a kézizmokat, csontokat, fejleszti a szem-kéz koordinációt. Ami szerintem a fejlődés szempontjából legfontosabb, hogy tapasztalatszerzésre ad lehetőséget. Megtapasztalja a bőrérzékelésével, hogy milyen a gyurma anyaga: puha, sima, gyúrható, ragad vagy sem. Látja a színét: elkezdi azonosítani a színeket, különbségeket tesz. Megérzi, hogy milyen gömbölyíteni, lapítani, csippenteni, lyukasztani, milyen erővel kell nyomni a gyurmát. Ha illata van a gyurmának, az is tapasztalatszerzés. A legtöbb gyerekről elmondható, hogy élvezi is a gyurmázást, ami a tapasztalatok beépülését, a tanulás folyamatát elősegíti.

Másik lehetőség a festés. Ehhez nem kell megfognia az ecsetet egy éves kora körül még. Ujjal, kézzel, tenyérrel fest. A bőrérzékelést rendkívül jól elősegíti, ebben a korban a legfontosabb tapasztalás. Fontos benne, hogy megismeri a színeket. Nyomot hagy a papíron, ami rendkívüli sikerélmény számára, nem kell hozzá a még kissé ügyetlenebb kezével megfogni a zsírkrétát, főleg nem ceruzát, mégis alkot.

Ilyen élményekben részesülhettek gyermekeddel, ha eljöttök hozzám Érdre, Százhalombattára vagy Tárnokra. Szeretettel várok minden kicsit és nagyot!