A ceruzafogás

Miért kell a ceruzafogásról beszélni már másfél évesen? Adjak a kezébe ceruzát és tanítsam meg, hogy kell fogni? Nem, semmiképpen sem. Pamacska a képen rosszul tartja a ceruzát. Igen, pont azért, amiért a kicsik is. Van bennük közös: nincs meg az adottságuk, hogy jól tartsák. A különbség az, hogy gyermeked ebben fejleszthető, szegény Pamacska már kevésbé. Elárulom a titkot.
A ceruzafogást nem kell tanítani. Elvileg a marokfogásról szépen áttér a gyermek a három ujjas ceruzafogásra 6-7 éves koráig, amikor a kéztőcsontok csontosodása befejeződik. Ezt erőltetni semmiképp sem szabad, elősegíteni azonban tudjuk. Ennek alapja, hogy olyan játékokat, tevékenységeket ajánlunk fel a gyermeknek, ami segíti a kézizmok erősödését, a kéz ujjainak külön mozgatását, a marok zárását, a csipeszfogás kialakulását. Ezeket számos játékkal segíthetjük. Például: csipeszek használata bárhol és bármikor. A szárítóra, a szoknyájára, pólója aljára, pomponokat felszedni vele, stb. Mondogathatunk olyan mondókákat, amikhez a kéz ujjait lehet külön mozgatni, tenyeret nyitni, zárni. Borsót (egyéb hüvelyes növényt) két ujjal csippenteni, kivenni belőle egy marékkal, később pucolni. Homokot szórni, gyúrni, tapicskolni. Tésztát, kókuszgolyót nyújtani, szaggatni, formázni. Jó az építőjáték egymásra illesztése, formabedobós, kirakós játék is. A gyurmázás, a tépés, az ujjal festés, a marokkal nyomdázás is jól erősíti, fejleszti a fent említett képességeket.
Ha alkotni szeretnénk otthon, akkor fontos, hogy rajzolás, festés közben eleinte marokba fogható eszközöket adjunk a gyermeknek, amíg az ujjakkal tartás nem jellemző, illetve a marok kellően erős nem lesz a helyes ceruzafogás kialakulásához. Ehhez rendkívül jó a marokkréta, a marokecset. A filctollat, bár jól hagy nyomot, amit élvez a gyerek, nem tartom 3 éves korig igazán megfelelő eszköznek. Két problémát látok vele kapcsolatban. Nem szükséges, sőt nem szabad a papírra nyomni (benyomódik a hegye és használhatatlan lesz), így a kellő nyomaték a rajzoláshoz, íráshoz nem alakul ki. A másik, hogy mostanában nem láttam marok változatot belőle, így a kisgyermekek nem tudják még megfelelően tartani a vastag filctollat se. Eleinte marokkrétával kezdjünk. Ha a gyermek a gyenge nyomhagyás miatt nyugtalan, áttérhetünk az ujjfestésre, nyomdázásra, közben pedig gyurmázzunk vele sokat, hogy a keze erősödjön, lazuljon, és egymástól függetlenedni tudjanak az ujjai is. Teljesen mindegy, hogy melyik kezében tartja az eszközt, az sem számít, ha cserélgeti a kezeiben. 3-4 éves korig nem baj, ha nem alakul ki a domináns kéz.
A legfontosabb, amit mindenhol említek: Élvezze az alkotást, ne legyen kényszer, okozzon sikerélményt, vágyakozzon újra átélni a tevékenységet! Amikor csak tudunk biztosítsunk neki minél több lehetőséget arra, hogy a kezével manipuláljon. Többek között ez is célja a Pamacsoló foglalkozásoknak.